Jeg vil her give en række konkrete eksempler på, hvordan du kan tjene penge på din blog. Her vil jeg komme ind på følgende indtjeningsmetoder:
- Adsense
- Bannerannoncer
- Links/linkbuilding
- Sponsoreret indhold
- YouTube
- Facebook-grupper
- Affiliate marketing
- Premium content
Kan alle tjene penge på en blog?
De fleste af os har hørt om bloggere, der lever – og lever godt af at drive deres blog. Drømmene kan hurtigt stikke af for en, men hvordan kommer man i gang med at tjene penge på sin blog?
Det første spørgsmål, som jeg vil runde, er, om alle kan tjene penge på at lave en blog. I princippet ja, men hvis du vil tjene mere end småpenge, så er du nødt til at forholde dig til en række ting, der påvirker værdien af din blog.
For at du kan tjene penge på din blog, skal du nemlig give en værdi til både dine læsere/følgere og eventuelle samarbejdspartnere og annoncører på samme tid. Det er tit her, at det bliver svært.
Nøglen ligger her i, at du får skabt en blog eller hjemmeside, som har indhold, som folk efterspørger. Jo flere, jo bedre. Men det kræver også autoritet og kvalitet, for at du opnår dette.
Størrelsen betyder noget
På visse områder betyder størrelsen ikke noget. Men når det kommer til at tjene penge på en blog, så kan du kun komme så lang, hvis ikke størrelsen er der.
Hvis dit emne og indhold bliver for begrænset, så opnår du hurtigt, at du bare ikke kommer ud til ret mange læsere, uanset hvor flot din blog er, eller hvor tit du deler den på diverse sociale medier.
Når vi snakker størrelse, så er der en lang række parametre, hvorpå du kan måle din blogs størrelse. Vi ser bort fra indtjeningen i denne omgang.
- Sidevisninger
- Følgere
- Rækkevidde
- Links
- Domæne rating
- LRT
- Placering på søgeord
I bund og grund handler det om, at du skal have trafik på din side. Jo mere, jo bedre. Her er det vigtigt, at du relativt hurtigt får opbygget en god volumen af indhold – og gerne distribuerer det via flere kanaler.
Når jeg snakker god volumen, så tænk gerne på over 5.000 sidevisninger om måneden som minimum. Dette tal skal gerne ligge langt højere, hvis du skal kunne mærke det rent økonomisk.
I forhold til følgere gør det samme sig gældende. Her kan du dog godt allerede begynde at se resultater, når du rammer omkring 500 følgere på Facebook. Hvis du vel at mærke får konverteret dine følgere til læsere, der klikker sig ind på din side.
Brug gerne flere kanaler til at opbygge en større rækkevidde (reach) for din blog, så du kommer ud til flere potentielle læsere og følgere.
Hvis du distribuerer dit indhold via flere kanaler, så er du også mindre sårbar, hvis der kommer ændringer på de enkelte. Det sker – ret tit endda, at både Google, Facebook og andre platforme fra tid til anden ændrer deres algoritmer for, hvilket indhold deres brugere får vist.
Tænk online marketing
Du skal væk fra den gammeldags tankegang, som stadig præger mange medier, når det gælder indtjeningsmuligheder. De fleste har godt styr på sådan noget som sidevisninger, følgere og så videre. Men når det kommer til ting som links, domæne rating, LRT og placering på søgemaskinerne, så bliver det tit lidt mere tricky. Det er synd, for der er faktisk gode penge at hente der.
Når der tales online marketing, drejer det sig tit om søgemaskineoptimering (SEO) og affiliate marketing. Her består kampen i at komme så højt op i resultaterne på Google og andre søgemaskiner, så brugerne klikker sig ind på netop din side for enten at læse eller købe noget – eller for at klikke sig videre til en af de samarbejdspartnere, som du linker til.
En god placering der har en god værdi, hvis du enten vil sælge links, have flere sidevisninger og annoncevisninger, eller hvis du vil tjene penge på affiliate marketing.
For at du kan det, skal du arbejde med din domæne rating, dine indgående links og have stærkt indhold på din side, der virkelig afdækker emnerne og giver dine læsere værdi.
En god domæne rating, mange indgående links og en god trafik via søgemaskiner og sociale medier gør din side oplagt til at sælge udgående links fra – enten i artikler eller på selve forsiden i form af tekstlinks eller bannere med links.
Lad os se nærmere på de forskellige indtjeningsmetoder!
Sådan tjener du penge med Adsense
Adsense er Googles annoncevisningstjeneste, hvor du som blogger kan implementere det på din blog og tjene penge på at vise annoncer.
Du skal være opmærksom på, at det næppe er en guldgruppe. Især hvis dine brugere ikke klikker på annoncerne.
Med Adsense kan du typisk tjene mellem 10-30 kr. pr 1.000 sidevisninger. Så har du 5.000 sidevisninger om måneden, så kan du tjene mellem 50 og 150 kr. om måneden via Adsense. De færreste når dog op på de 30 kr. for 1.000 visninger. Hvor meget du tjener på Adsense afhænger af dit antal af sidevisninger. Så jo flere, jo bedre.
Der findes andre annoncetjenester, der giver mere end Adsense, men der er også typisk flere krav til udgiveren (bloggeren). Oftest kræves der her, at du har et minimum sidevisninger, der oftest ligger noget over, hvad en ny blog kan præstere.
Google er ikke ligefrem kendt for at dele ud af viden om deres algoritmer, men det tyder på, at din indtjening pr. sidevisning er relateret til, hvor mange du har – forstået på den måde, at jo flere sidevisninger du har, jo mere tjener du per visning.
Sådan tjener du penge med bannerannoncer
I stedet for at bruge Adsense-reklamer på din blog, kan du også selv sælge bannerannoncer på din side. Her skal du dog oftest have pæne besøgs- og visningstal, for at din blog er interessant for annoncører.
Hvor meget du kan tjene på en bannerannonce, er meget forskelligt, men regn med måske 5-20 kr. pr 1.000 visninger her. Du kan godt komme højere op, hvis du har en stærk blog. 500-1.000 kr. om måneden for en bannerannonce (toppen af forsiden) er bestemt ikke umuligt – selv med 5.000 visninger om måneden.
Tjen penge på links og linkbuilding
Hvis du er blevet kontaktet af en virksomhed eller et marketingbureau, der har spurgt til, om du vil linke til deres side i et af dine indlæg, så er det som regel et forsøg på linkbuilding fra den opsøgende parts side.
Links er på mange måder en reference eller henvisning, men det er faktisk også meget, meget mere.
Selvom Google tit benægter det – eller afviser at kommentere på det, så spiller antallet af indgående links ind på hjemmesiders placering i søgeresultaterne. Her er devisen, at jo flere relevante og stærke indgående links din side har, jo flere referencer har den – og dermed må den antages at være mere relevant for brugere af bestemte søgninger.
For at du kan tjene penge på at sælge links fra din blog, skal du være opmærksom på, at Google ikke er fan af ”købte” links og kan finde på at straffe sider for det. Lovgivningen siger også, at du skal markere indhold med betalt indhold (reklamer eller links) som enten sponsoreret indhold eller indeholde annoncørbetalt indhold.
Du kan sælge links fra din blog, hvis den er relevant i forhold til en anden side, samt har god trafik eller en god domæne rating. Vi vender lige domæne rating lige om lidt, men først vil jeg se på, hvad du kan tjene på at sælge links.
Et link i en artikel kan du sælge for mellem 100 kr. og 3.000 kr. alt efter, hvor stærk din blog er. Når vi snakker priser i den dyre ende, så vil det tit være stærke og veletablerede sider – herunder medier som aviser og så videre.
Som en lille blog vil prisen oftest ligge på mellem 100 kr. og 500 kr. for en artikel indeholdende et link til ”annoncøren”.
Du kan også vælge at sælge et forsidelink, altså et link i form af enten en tekst eller et banner på forsiden af din side. Her er der noget mere at hente. Her er det ikke ualmindeligt, at du kan sælge et forsidelink for 2.000-10.000 kr. om året, alt efter niche, placering og ikke mindst din sides værdi i forhold til trafik og antal indgående links.
Det betyder din domæne rating for din indtjening
Hvad er domæne rating så? Jeg har flere gange været inde på det. Domæne rating er vurderingen af din hjemmesides (blogs) styrke i forhold til trafik, indgående links og autoritet.
Du kan bruge et værktøj som Ahrefs’ backlink checker til at se din sides domæne rating. Det er gratis, men hvis du vil have det fulde indblik, så kræver det den betalte version.
Har du den rette niche, så kan du faktisk godt begynde at tjene penge på din blog, selvom din domæne rating er lav – som i under 10.
Ellers skal du gerne op på en domæne rating på 15-20+, for at du kan begynde at tjene penge på salg af links. Du skal også gerne op på minimum 10-15 indgående links, for at du kan ramme det.
I forhold til autoritet, så gælder det indholdet på din blog. Hvem der står bag, kontaktoplysninger og så videre, skal helst fremgå af siden. Dette er især relevant i forhold til Googles EAT-opdatering, som vægter ekspertise, autoritet og troværdighed højt.
Rent praktisk betyder det, at der skal være en tydelig afsender på din blog. Derudover skal du opbygge din autoritet og ekspertise gennem længere tid. Denne vurderes også ved, at folk løbende besøger din blog og læser dit indhold.
Troværdigheden kommer både over tid, men den opstår også ved indgående links, da det er tegn på troværdighed, hvis andre linker til dig.
Sponsoreret indhold – Tjen penge på at udgive andres indhold
Brug din blog som platform for udgivelse af andres indhold. Sponsoreret indhold er indhold på din blog, som andre betaler dig for at udgive og “støtte”.
Du har uden tvivl læst sponsoreret indhold mange gange. Måske endda også uden at du har været klar over det.
For at du kan sælge sponsoreret indhold, skal der være en af to ting, der gør sig gældende. Enten kan du sælge indhold med udgående links i, eller du kan sælge plads til kommercielt indhold om en tredjepart.
Lettest er det at sælge udgående links, hvor du for eksempel linker på bestemte ord til annoncørens hjemmeside. Udgivelse af kommercielt indhold, som advertorials, kræver, at du har en vis mængde autoritet og volumen, så det vil være relevant for annoncører at udgive deres indhold på din blog.
YouTube – Tjen penge på dine videoer
Et medie som ikke alle bloggere tænker på, er YouTube. Du kan nemlig også tjene penge på YouTube-videoer. Det kræver dog lidt, for at det giver mening, men prøv uanset hvad at inkludere YouTube-videoer i din blog.
En YouTube-kanal er en måde, hvorpå du kan komme ud med dit budskab i stil med Facebook-sider, Instagram osv. Du kommer dog ikke til at lave penge på YouTube med det samme, eller måske nogensinde, hvis du har en for lille niche.
Google har en lang række krav til deres udgivere, som skal være opfyldt, for at du begynder at tjene på de annoncevisninger, der er i forbindelse med visningen af videoerne. De ændres fra tid til anden, men du skal altså op og have en del visninger af dine videoer og abonnenter, for at det giver bare lidt.
Sådan kan du tjene penge på Facebook-grupper
Har du hørt om Facebook-grupper, der bliver solgt for store beløb? Der er penge at hente i Facebook-grupper, især hvis de er store nok.
Salg af Facebook-grupper er altid en mulighed – og måske også den letteste, når det gælder om at tjene penge på dine grupper.
Du kan dog også tjene penge på andre ting i dine Facebook-grupper:
- Salg af annoncørbetalt indhold (opslag)
- Affiliate links
- Bannerreklamer
Inden du kaster dig ud i det, så husk på, at Facebook ikke er vild med reklameindhold på deres platform. Hvorfor ikke? Fordi det er konkurrence til deres annoncesalg.
I en nærmest diktatorisk form kan Facebook til enhver tid gå ind og fjerne eller lukke grupper, som af den ene eller anden årsag støder dem eller deres retningslinjer.
Kommer du i skammekrogen hos Facebook, kan det være svært at komme ud af den, især fordi det er nærmest umuligt at komme i kontakt med deres kundeservice og få et konkret svar på, hvorfor gruppen er blevet lukket.
Sådan tjener du penge på affiliate marketing
Affiliate marketing? Hvad er det? Affiliate marketing er, skåret helt ud i pap, hvor du bruger din platform til at reklamere eller informere om produkter eller services, som du så sender læseren videre til en anden side for at få.
Klikker dine brugere på et link på din side til en forhandler, installeres der en cookie på deres computer, som sikrer dig kommission for salg på den side, som du har sendt dem videre til. Typisk forbliver cookien på computeren i 30 dage, så sker købet indenfor den periode, så får du kommission for at have formidlet købet.
Kendte eksempler på affiliate marketing er diverse sammenligningssider. Du har sikkert set mange af de, hvor bestemte produkter sammenlignes – alle med links til potentielle forhandlere deraf.
Hvis du kaster dig ud i affiliate marketing, så kræver det, at du har en vis mængde trafik på din blog. For at få den skal du tænke i retning af søgemaskineoptimering, da det gælder om, at du rangere højt på bestemte søgeord, så du kan fungere som en formidler i folks bestræbelser på at finde frem til bestemte produkter og tjenester.
Premium content – Når du har høj efterspørgsel på dit indhold
Er din blog så god, at folk rent faktisk er villige til at betale penge for at få adgang til den, så er du ude i premium content. Det er det, som mange medier forsøger at få folk til.
Her bliver dine brugere og læsere til abonnenter, som betalende kunder får adgang til bestemt indhold. Det er meget svært at få folk til det, for det kræver virkelig, at du rammer noget indhold, som er eksklusivt og på en unik måde giver brugerne noget, som de ellers ikke ville have fået.
Øvelsen er tit at finde på indhold, som du kan tage penge for. Det er ofte en svær øvelse, da det både skal vurderes til at være pengene værd for dine brugere, samtidig med at du skal ramme noget, hvor det giver mening for dig rent økonomisk.
Kom i gang med at tjen penge på din blog
Jeg håber, at du har haft gavn af min gennemgang af de forskellige indtjeningsmetoder, som du som blogger kan tjene penge via. Jeg vil slutte denne blog af med en række råd og tips til, hvordan du kommer i gang med at en blog, som kan tjene penge til dig.
Først og fremmest så skal du lave din egen blog eller hjemmeside, som har sit eget domæne. Din blog har slet ikke samme attraktivitet, hvis den er et underdomæne via en bloggingplatform. Overvej her at lave din hjemmeside i WordPress.
WordPress kan være lidt svært i starten, men vælger du et tema med en guide til, så kan du med et par timer på YouTube være godt på vej til at få skabt en blog, som kan tjene penge til dig. Hvis du ikke har tålmodigheden, evnerne eller lysten til selv at stå for den del, så overvej om du skal betale dig fra det. En standardblog kan nemt købes for 2-3.000 kr.